måndag 30 juli 2007

Biffstroganoff med kantareller

För ett tag sen kom kände jag att jag var lite sugen på biffstroganoff. Men jag ville att den skulle vara lite annorlunda så jag bestämde mig för att ta fram en påse kantareller från frysen och spetsa den med.
Här är receptet: (4 portioner)
500 g kött (typ högrev eller utskuren biff)
1 gul lök
½ liter kantareller eller annan skogssvamp
2 msk smör eller margarin
½ tsk salt
1 krm peppar
1 msk vetemjöl
4 msk tomatpuré
2 tsk Dijonsenap
3 dl gräddfil och eller vispgrädde ( dvs man kan också ha 1,5 dl gräddfil och 1,5 dl grädde)

Skär köttet i centimeterbreda strimlor, 3-4 cm långa. Hacka löken och stek den tills den blir gyllenbrun. Ta upp den ur pannan och stek svampen. Ta upp svampen och stek sedan köttet. Tillsätt lök, kryddor och strö över mjölet. Rör om väl och blanda sen i tomatpurén och senap. Häll sist på grädden och sjud på svag värme ca 4 minuter.
Servera med ris och sallad.
Smaklig måltid

Inga kommentarer: