Visar inlägg med etikett Recept. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Recept. Visa alla inlägg

tisdag 1 januari 2008

pepparkakscheesecake


Syster min bakade cheesecake som vi åt på julafton där hon bytte ut digestivekexen mot pepparkakor. Det var riktigt gott.
Här finns ett recept på cheesecake.

Smaklig efterrättsstund

onsdag 31 oktober 2007

Borstjt

Det enda jag visste om matväg i Ryssland är deras rödbetssoppa, Borstjt. Jag hade aldrig set hur den ser men trodde att den var helt röd eftersom den innehåller rödbetor. Min nya ryska kompis berättade att den många gånger ser ut så men att hon tyckte, liksom jag också gissade - att då smakar det bara jord.
Här kommer hennes recept på Borstjt:

1 bit vikål (ca 1 fjärdedel av en hel)
1 morot
2 potatisar
1 rödbeta
1 gul lök
1-2 matskedar tomatpuré
1 liten bit röd paprika
salt
1 grönsaksbuljong


Riv vitkålen i smala strimlor och koka tillsammans med potatisen som ska vara skalad och hackad i mindre bitar i mycket vatten. Riv på de stora hålen på rivjärnet morot och halva rödbetan. Hacka löken i små bitar och hacka paprikan. Stek alla ingredienserna tillsammans med tomatpurén innan de läggs i grytan.
Tillsätt andra delen av rödbetan, som ska vara riven, salt och 1 grönsaksbuljongtärning i soppan.
Låt koka ca 45 minuter. Servera med en klick gräddfil.
På bilden finns även en köttbulle i grytan. Det kan man ha som lite bonus om man vill. Bara att göra vanliga köttbullar och lägga i de också.


Pasta med kräftstjärtar

Nu vill jag dela med mig av mina fantastiskt goda kräftstjärtar i Arlas färdiga sås.

Ingredienserna är
1 eller 2 burkar färdig creme fraiche saffran och tomat från Arla (beror på hur mycket som ska lagas)
1 burk skalade kräftstjärtar, tror det är ca 200-300 g i en burk
Tagliatelle

Koka såsen och häll i kräftstjärtarna.
Servera med pasta och en god sallad
Svårare än så är det inte!!


Havrekakor med russin

Recept till ca 20 kakor (om jag kommer ihåg rätt) 175 grader i ca 10 min
3 dl havregryn
125 g smält smör
1 ½ dl russin
1 ½ dl socker
2 dl vetemjöl
2 matskedar vatten
1 tsk hjorthonsalt

Smält smöret och blanda den med havregrynen. Lägg i socker och russin. Blanda mjölet med hjorthornsaltet och häll i det i blandningen. Blanda väl. Häll sist i vattnet.
Forma smeten stora som köttbullar och lägg de på en plåt med bakplåtspapper, platta de inte, det sköts av sig självt =)

Ryska igelkottar

I somras gick en rysk tjej introduktion med mig på mitt jobb. Jag blev typ överlycklig att hon dessutom var en hejare på att laga mat-rysk sådan. Vi lagade en del olika saker. Den första jag ska presentera är det ryska igelkottarna. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad de heter på ryska =(
Jag vet inte exakt hur mycket det ska vara av varje ingrediens så jag har bara chansat lite. När jag har provat detta själv kan jag berätta exakt!
Här kommer i alla fall receptet: (4 personer)

Köttbullarna (igelkottarna)
2 dl rundkornigt ris - okokt!
500 g köttfärs
1 riven potatis (är inte nödvändigt)
1 ägg

Sås:

½ - 1 riven röd paprika
1 riven gul lök
i vitlöksklyfta
½-1 riven morot
I burk passerade tomater
2 msk tomatpuré

Blanda alla ingredienserna till såsen och stek de lite innan de läggs i en större gryta för att koka ihop lite.
Blanda ihop ingredienserna till igelkottarna och gör små köttbullar. I dessa ska också riset vara - okokt!!!
Lägg sedan i igelkottarna i såsen och låt de koka i ca 20-30 minuter. De är klara när man kan se riset stick ut genom köttförsen - precis som en igelkott =)
Servera med en klicka gräddfil i soppan.
Smaklig måltid!

fredag 7 september 2007

Go green salsa barbecue

Jag har sett Go greens produkter i hyllan men aldrig riktigt vågat prova. Nu är det gjort. Jag tog Salsa barbecue. Dat var riktigt gott. Tillsammans med några korvbitar (jag valde Choritzo) och lite squash så blir det en härlig vardagsmiddag. Servera med ris.

fredag 24 augusti 2007

Grillbricka


Efter dagens vackra väder vill jag inspirera med denna goda grillade mat. Och sen ska jag fantisera och önska att jag kommer att få något liknande när jag ska åka till mamma och pappa ikväll =)

söndag 12 augusti 2007

Pizzakassler



Ännu en gång jag har hitta ett gott recept från Arla. Jag har även, liksom många andra gånger ändrat och lagt till några ingredienser. De ingredienser jag använde till 4 portioner var:

1 bit kassler på ca 500 g
2 st förpackningar Kelda italiensk pastasås
2 st små lökar
10 skivor soltorkad tomat
1 näve cashewnötter
Oregano
(ingen ost)

Skiva kasslern och lägg den i en ugnsäker form. Skär lök i ringar och lägg i. Lägg sen i tomaterna och nötterna. Häll sist över såsen. Det blir säkert mycket godare med ost också men jag ville vara lite nyttigare, därför hoppade jag den!

Misstag med hjortronglassen =)


När jag gjorde hjortronglass för ett par dagar var det något som gick snett =)
För ett tag sen gjorde jag grapeglass från ett recept från Arla. Det blev hur bra som helst. Denna gång ville jag göra lite nyttigare och sätta i kesella också. Men det blev inte bra alls. Glassen blev inte god. Förmodligen skar sig hjortronen och kesellan. Prova inte det!!
Använd samma ingredienser som i receptet för grapeglass men byt ut grapefrukten mot hjortson så kommer det säkert att bli mycket gott!

måndag 6 augusti 2007

tamarindsoppa med mandarinsorbét

Jag har förra veckan provat något himla konstigt. Tamarindsoppa med mandarinsorbét. Detta är smaker som vi svenskar inte är vana vid. Tamarind finns i olika former - en kaka med kärnor i och som pasta, till detta recept används pasta. Tamarind tror jag kommer från Thailand men jag misstänker även afrika. Du kan köpa i den "utländska butiken"

Här är i alla fall recept till 4 personer (minst)
Sorbét:
500 g mandarinpuré
400 g socker
5 dl vatten

Koka ihop alla ingredienserna, kör sedan i glassmaskin. (Jag hade ingen glassmaskin utan fryste in sorbén efter att ha kokat den i ca 10 minuter.)

Soppa:
400 g tamarind
200 g socker
3 dl vatten
1 msk limejuice

Värm ihop alla ingredienser. Sjud ca 15 minuter.

Severa soppan med sorbén.

Matlådetips

Världsenkel matlåda hade jag med mig till jobbet för några dagar sen. Makaronilåda med skinka, svamp och purjolök.

Ingredienser:
Makaroner
400 g skinka
1 purjo utan blast
Arlas färdiga ostsås, 2 stycken förpackningar
200 g valfri svamp

Koka makaroner. Lägg de i en ugnfast form. Lägg i skinka, purjo och svampen och häll över ostsåsen. Grädda i ugnen i 225 grader ca 15 minuter.

tisdag 31 juli 2007

Kycklingfilé med smak av citron och basilika

Idag har jag lagat något gott!! Grundreceptet har jag snott från Arla.
Jag har ändrat lite i det en aning och bytt ut fläskfilén mot kycklingfilé, bytt ut champinjonerna mot trattkantareller och sen struntade jag i att mixa basilikan med creme fraichen för då försvinner ju smaken - den la jag i sist (syns lite dåligt på bilden).
Här är mitt recept, räcker till 3 portioner.
- 2 kycklingfiléer, ca 250 g vardera
- ½ liter skogssvamp (i detta fall trattisar)
- 4 dl creme fraiche
- 1 pressad vitlöksklyfta
- rivet skal av 1 citron
- salt & peppar
- grovhackade blad av basilika

Stek först kyckling, lägg sen i svampen. Häll över creme fraichen. Krydda med rivet citronskal, vitlök, salt & peppar.
Servera med tagliatelle eller annan god pasta

Smaklig måltid!!

måndag 30 juli 2007

Ungkarlsfläskfilé


Enkel maträtt som fungerar både till vardags och fest
Recept 4 portioner:
ca 800 g fläskfilé
1 burk krossade tomater
1 grön paprika
1 burk champinjoner (eller annan svamp)
1 tomat för garnering (det missade jag på bilden)
Riven ost

Sätt ugnen på 225 grader. Stek fläskfilén i cm-tjocka skivor tills de får stekyta (de ska vara en stund i ugnen också). Häll i botten på en ugnsfast form krossade tomaterna. Lägg sedan ett jämt lager med skivor av fläskfilé. Strö över hackad grön paprika och svamp. Strö över rikligt med ost (gärna med stark smak) och till sist garnera med ringar av tomat. Grädda i ugnen ca 15-20 minuter tills osten har smält och fått fin färg. Servera med ris eller potatis.

Röd currygryta med kycklinfilé


Denna kycklinggryta har jag faktiskt själv kommit på och jag tycker att det är himla gott. Man kan t o m med bjuda på den när man har kompisar på besök.
Recept 4 portioner:
2-3 kycklingfiléer
1 påse Findus wokgrönsaker. jag tycker "Thai" är godast
1 burk röd currybas ( finns i mataffären)
1 burk creme fraiche

Stek först kycklingen (efter att ha tinat och skurit den). Tillsätt röda curryn, hela burken och creme fraiche. Lägg sist i grönsakerna. De behöver inte tinas innan. Servera med ris.

Tips: Om du har planer på att laga en mer festlig måltid så använd inte frysta grönsaker utan ta färska då. Till exempel röd och grön paprika, morötter i strimlor, minimajs och campinjoner.

Biffstroganoff med kantareller

För ett tag sen kom kände jag att jag var lite sugen på biffstroganoff. Men jag ville att den skulle vara lite annorlunda så jag bestämde mig för att ta fram en påse kantareller från frysen och spetsa den med.
Här är receptet: (4 portioner)
500 g kött (typ högrev eller utskuren biff)
1 gul lök
½ liter kantareller eller annan skogssvamp
2 msk smör eller margarin
½ tsk salt
1 krm peppar
1 msk vetemjöl
4 msk tomatpuré
2 tsk Dijonsenap
3 dl gräddfil och eller vispgrädde ( dvs man kan också ha 1,5 dl gräddfil och 1,5 dl grädde)

Skär köttet i centimeterbreda strimlor, 3-4 cm långa. Hacka löken och stek den tills den blir gyllenbrun. Ta upp den ur pannan och stek svampen. Ta upp svampen och stek sedan köttet. Tillsätt lök, kryddor och strö över mjölet. Rör om väl och blanda sen i tomatpurén och senap. Häll sist på grädden och sjud på svag värme ca 4 minuter.
Servera med ris och sallad.
Smaklig måltid

torsdag 26 juli 2007

mammas klappgröt med svarta vinbär

Min mamma gör fantastiskt god klappgröt. Här ska ni få ta del av receptet:

Ca 1 liter svarta vinbär eller andra valfria bär
Mannagryn, halvt paket (250 g)
vatten

Koka först bären och hacka sönder de lite. Tillsätt sedan mannagryn och koka ca 45 minuter. Gröten ska inte vara lika tjock som vanlig gröt.
Sätt kastrullen i ett vattenbad på kylning samtidigt som gröten ska vispas med elvisp tills den blir riktigt fluffig och fin.

Servera med socker och mjölk

samis fisk i ugn


Fisk i ugn, 2 personer
- 2 öringar
- 1 röd lök
- 1 gul lök
- tomater i skivor
- 1 ask valfri bredbar ost, helst med örter, 200 gr
- torkad rosmarin
- salt & peppar
Lägg först i fisken i botten i en folieform. Skär lök i klyftor och lägg de under, över och mittemellen fisken. Smeta på osten i klickar. Avsluta med skivor av tomat överst och strö över rosmarin, salt och peppar.
In i ugnen på 175 grader ca 20(?) minuter. Jag kommer tyvärr ej ihåg hur länge det var =(
Servera med kokt potatis och grönsaker. INTE oliver som på bilden för det passade inge bra alls.

tisdag 24 juli 2007

istället för sallad

Koka broccoli och gröna bönor i lite vatten. Häll sedan av det och tillsätt smör och röd salladslök. Låt fräsa lite.

onsdag 11 juli 2007

kyckling i ugn med färsk timjan


Ingredienser 2 portioner:
2 kycklinglår
1 rödlök skuren i klyftor
1 morot skuren i bitar
10 färskpotatisar
1 skivad paprika

Marinad till kycklingen:
½ dl rapsolja
2,5 tsk balsamvinäger
1 tsk soja
½ tsk sambal oelek
saft från 1 citron
1 pressad vitlöksklyfta
1,5 msk sweet chilisås
färsk timjan
salt & peppar

Tillagning:
- koka potatisen, den behöver inte vara helkokt då den ska vara inne i ugnen också
- Blanda alla ingredienserna till marinaden och lägg i dubbla påsar tillsammans med kyckligen i kylen minst 30 minuter.
- Skär alla grönsaker
- Lägg in kycklingen och grönsakerna i ugnen, 175 grader.

Marinad till potatisen:
3 msk olja
färsk timjan
salt & peppar

Blanda ihop och häll över potatisen
Lägg i den marinerade potatisen när kyckligen har vart inne ca 30 minuter.

Sås:
2 dl avrunnen yoghurt
100 gr fetaost
färsk basilika
salt & peppar

Smaklig måltid, detta är supergott, passar både till vardag och fest!!!

måndag 9 juli 2007

tigerräkor från 'Lobster'

Dessa tigerräkor hittade jag på Hemköp. Kostade 99:- för 700g. Värt varje krona. De är skalade med 'svansen' är kvar. Mycket goda. Av dessa har jag sen gjort en god räksoppa:

Ingredienser:

Kelda färdig soppa som heter 'orientalisk', 5 dl

5 skivade ananasringar

1 hackad röd paprika

10-12 tinade tigerräkor från Lobster

Värm soppan och häll i alla ingredienser - superenkelt!