Visar inlägg med etikett Vin. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Vin. Visa alla inlägg

fredag 12 oktober 2007

Vin - MASI

För ett tag sen var vi tillsammans med våra goda vänner på vinprovning i gamla stan i Stockholm. Där fick vi prova 6 olika sorters vin. Två vita och fyra röda. Detta vin, MASI var ett av de röda och då tyckte vi att det var väldans gott. Jag och min sambo köpte det för att kolla om det verkligen var så gott som vi tycket då - och det var det!! Detta är det bästa vin jag har provat i mitt liv.
Masi Passo Doble Malbec Corvina (nr 6156), 99:-
Såhär säger de på systembolaget:
Land: Argentina
Distrikt: Tupungato
Alkoholhalt: 13,5 %
Färg: Blåröd färg.
Doft: Kryddig doft med fatkaraktär, inslag av körsbär, blåbär, örter, vanilj och lakrits.
Smak: Ungdomlig, kryddig smak med fatkaraktär, inslag av plommon, körsbär, örter, vanilj och lakrits.
Användning: Serveras vid 16-18°C till robusta rätter av lamm- eller nötkött, gärna grytor eller stekar.




söndag 12 augusti 2007

Vin - Redfin

Redfin Shiraz Cabernet Sauvignon 2005 (nr 6832, 67:-

Detta vin var liksom det jag bloggade om senast, halvbra.
Sä här säger de på systembolaget:
Färg: Mörk, rödblå färg.
Doft: Mycket fruktig doft, inslag av fat, kryddor, björnbär, blåbär, lakrits och choklad.
Smak: Tydligt fruktig, eldig smak, inslag av fat, kryddor, björnbär, blåbär, lakrits, vanilj och choklad.
Användning: Serveras vid cirka 16°C till grillade rätter av gris eller till rätter av lamm- eller nötkött.
Jag ger betyget:


Vin- Cacadu ridge


Cacadu Ridge Bin 4 Cabernet Sauvignon Petit Verdot (nr 2010), 59:-

Ännu ett provat vin. När jag har vart på vinprovning (som jag faktiskt snart ska) så kommer jag kanske att kunna berätta vad det är jag ser, luktar och smakar om alla viner jag provar. Nu kan jag bara konstatera att detta är ett halvbra vin. Jag har druckit godare men också druckit sämre. Sä här säger det på systembolaget:
Färg: Blåröd färg.
Doft: Tydligt fruktig, syltig doft med inslag av skogsbär, vanilj och lakrits.
Smak: Mycket fruktig, syltig smak med inslag av skogsbär, vanilj och lakrits.
Användning: Serveras vid cirka 16°C till grillade rätter av gris- eller lammkött.
Mitt betyg får bli:


måndag 30 juli 2007

Vin

Masi Modello Delle Venezie (nr 2386) 69:-
Provade ett nytt vin i helgen - Masi. Det var ganska gott. Jag tyckte att det var en aning stark smak, men det tyckte ingen annan =).
Såhär säger de på systembolaget:
Färg: Ljust röd färg.
Doft: Aningen bränd, kryddig doft med inslag av körsbär och örter.
Smak: Bärig, aningen kärv smak med inslag av körsbär och örter.
Användning: Serveras vid cirka 16°C till rätter av stekt fisk eller ljust kött.



tisdag 24 juli 2007

vinprovarhelg

I helgen har det provats en hel del vin. Inte mindre än fem olika!!
Jacob's Creek- Grenache Shiraz (6419), 64:-
Ett mycket friskt och lättdrucket vin som passade mig utmärkt. En 5-poängare!
På systembolaget säger de:
Färg: Ljus, blåröd färg.
Doft: Bärig, aningen syltig doft, inslag av jordgubbar, lakrits och örter.
Smak: Bärig, eldig, något syltig smak, inslag av jordgubbar, sötlakrits och örter.
Användning: Serveras vid cirka 16°C till rätter av gris eller inte alltför smakrika rätter av lammkött.

Briccotondo Barbera (nr 2773), 67:-
Detta är ett fantastiskt gott vin som jag fick smaka av våra kompisar i helgen. De hade i sin tur blivit tipsade om en kompis som hade det på sitt bröllop. Helt klart en 5-poängare!
Så här säger de på systembolaget:
Färg: Lilaröd färg.
Doft :Ungdomlig, fruktig doft med inslag av mörka bär, björnbär och vanilj.
Smak: Ungdomlig, fruktig smak med inslag av fat, björnbär, viol, örter och vanilj.
Användning: Serveras vid cirka 16°C till rätter av ljust kött.


Viña Albali Barrel Aged (nr 2427) , 179:-
Detta vin var enligt mig gott. En 4-poängare.
Så här säger de på systembolaget:
Färg :Tegelröd färg.
Doft: Kryddig, mogen doft med inslag av plommon och torkad frukt.
Smak: Kryddig smak med inslag av fat, körsbär och torkad frukt.
Användning: Serveras vid cirka 16°C till rätter av fläsk- eller lammkött.


La Chasse (nr 2024) , 187:-

Usch och fy. Detta vin smakar ladugård och kossor!! Tänker inte dricka det igen. 1 poäng!!

Så här säger de på systembolaget:

Färg: Röd färg.

Doft: Aningen syltig, rökig doft med inslag av grön paprika och örter.

Smak: Tydligt rökig, bränd smak med inslag av röda bär och örter.

Användning: Serveras vid cirka 16°C till rätter av ljust kött.


Zeta Montepulciano d'Abruzzo (nr 32907), 206:-
Helt ok vin. Jag tyckte att det hade en lite skum eftersmak. I Allers hade detta vin fått en 5-poängare men jag vill bara ge det 3 solar. Men som sagt så är ju jag ingen proffs.

Så här säger de på systembolaget:

Färg: Blåröd färg.

Doft: Ungdomlig, kryddig, fruktig doft med inslag av körsbär, örter och vanilj.

Smak: Kryddig, ungdomlig smak med inslag av slånbär, körsbär, örter och vanilj.

Användning: Serveras vid cirka 16°C till rätter av gris- eller lammkött

tisdag 17 juli 2007

vin

Cavallino Malbec Syrah 2006, Argentina nr: 6578
Tyvärr ganska dålig bild. Detta vin drack jag i helgen och tyckte att det var ganska ok men dock lite för starkt för min smak. Jag fick hjälp av en duktig vinkännare också att komma fram till smaken: "Hmm jag vill nog säga att det finns inslag av ekfat och midsommarblomster"
Såhär säger de på systembolaget:
Färg Mörk, blåröd färg.
Doft Ungdomlig, fruktig doft med inslag av fat, björnbär, körsbär, torkade örter och lakrits.
Smak Ungdomlig, mycket fruktig smak med inslag av fat, mörka bär, björnbär, vanilj och lakrits.
Betyg:

onsdag 11 juli 2007

nya xider

Jag har svårt för att bestämma mig för vad jag tycker om denna nya cider från xider
Jag känner inte riktigt samma åtrå som killen i reklamen i alla fall
Betyg får nog bli:



söndag 8 juli 2007

vin

Le Cordinal Bordeaux
Nr. 3806
Pris: 69:-
Betyg blir:

vin

Jag har provat detta vin och tyckte att det inte var så vidare gott.
Antal solar: