onsdag 31 oktober 2007

Ryska igelkottar

I somras gick en rysk tjej introduktion med mig på mitt jobb. Jag blev typ överlycklig att hon dessutom var en hejare på att laga mat-rysk sådan. Vi lagade en del olika saker. Den första jag ska presentera är det ryska igelkottarna. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad de heter på ryska =(
Jag vet inte exakt hur mycket det ska vara av varje ingrediens så jag har bara chansat lite. När jag har provat detta själv kan jag berätta exakt!
Här kommer i alla fall receptet: (4 personer)

Köttbullarna (igelkottarna)
2 dl rundkornigt ris - okokt!
500 g köttfärs
1 riven potatis (är inte nödvändigt)
1 ägg

Sås:

½ - 1 riven röd paprika
1 riven gul lök
i vitlöksklyfta
½-1 riven morot
I burk passerade tomater
2 msk tomatpuré

Blanda alla ingredienserna till såsen och stek de lite innan de läggs i en större gryta för att koka ihop lite.
Blanda ihop ingredienserna till igelkottarna och gör små köttbullar. I dessa ska också riset vara - okokt!!!
Lägg sedan i igelkottarna i såsen och låt de koka i ca 20-30 minuter. De är klara när man kan se riset stick ut genom köttförsen - precis som en igelkott =)
Servera med en klicka gräddfil i soppan.
Smaklig måltid!

Inga kommentarer: