fredag 12 oktober 2007

Vin - MASI

För ett tag sen var vi tillsammans med våra goda vänner på vinprovning i gamla stan i Stockholm. Där fick vi prova 6 olika sorters vin. Två vita och fyra röda. Detta vin, MASI var ett av de röda och då tyckte vi att det var väldans gott. Jag och min sambo köpte det för att kolla om det verkligen var så gott som vi tycket då - och det var det!! Detta är det bästa vin jag har provat i mitt liv.
Masi Passo Doble Malbec Corvina (nr 6156), 99:-
Såhär säger de på systembolaget:
Land: Argentina
Distrikt: Tupungato
Alkoholhalt: 13,5 %
Färg: Blåröd färg.
Doft: Kryddig doft med fatkaraktär, inslag av körsbär, blåbär, örter, vanilj och lakrits.
Smak: Ungdomlig, kryddig smak med fatkaraktär, inslag av plommon, körsbär, örter, vanilj och lakrits.
Användning: Serveras vid 16-18°C till robusta rätter av lamm- eller nötkött, gärna grytor eller stekar.




fredag 7 september 2007

snuskig potatissallad


Jag vill sätta ett varningens finger för Hemköps egna potatissallad med vitlök. Inte ens när man ansträngde sig kunde jag känna smaken av vitlök. Jag skulle snarare vilja döpa om den till potatissallad med dill - för den örten fanns det gott om.

Go green salsa barbecue

Jag har sett Go greens produkter i hyllan men aldrig riktigt vågat prova. Nu är det gjort. Jag tog Salsa barbecue. Dat var riktigt gott. Tillsammans med några korvbitar (jag valde Choritzo) och lite squash så blir det en härlig vardagsmiddag. Servera med ris.

fredag 24 augusti 2007

Grillbricka


Efter dagens vackra väder vill jag inspirera med denna goda grillade mat. Och sen ska jag fantisera och önska att jag kommer att få något liknande när jag ska åka till mamma och pappa ikväll =)

söndag 12 augusti 2007

Blades of glory


Äntligen har jag fått se denna film som jag har längtat efter med Will Farell och Jon Heder.
"Filmen handlar om Chazz Michael Michaels och Jimmy MacElroy som både är konståkare och bittra rivaler. Under en tävling får de samma poäng och måste dela på guldet. på prispallen kan de inte hålla sams utan börjar slåss och båda blir avstängda från all tävlan på livstid. Jimmys coach hittar i regelboken en paragraf som säger att de enbart är avstängda från sin egen gren men som par är det helt ok att tävla och så blir det"
Den här filmen är väldigt rolig men många stunder mycket överdriven och det är det som drar ner poängen när jag ska välja så det blir endast en 5.

Mr Brooks


Den tredje filmen vi såg var Mr Brooks med Kevin Costner.
"Filmen handlar om Mr Brooks som lider av personlighetstörning. Den ena personligheten är en framgångsrik man som äger ett stort företag och den andra är en seriemördare."
Jag vill inte säga mer vad den handlar om men jag vill säga att den var faktiskt bra och jag vill även rekomendera. Jag ger en 6 även till denna film.

Reign over me


Den andra filmen vi såg var Reign over me med Adam Sandler och Don Cheadle (Hotel Rwanda).
"Filmen handlar om Charlie Fineman som förlorar sina tre döttrar, frun och hunden i 11 september. Han har nekat att det har hänt och vill inte bli påmind om vad som hände med hans familj. En dag stöter han på sin gamla collegevän Alan Johnson, som har bestämt sig för att Charlie ska komma på fötter igen."
Jag tyckte att denna film var fantastiskt bra. Det var också kul och se Adam Sandler i en seriös film. Den här vill jag varmt rekomendera alla att titta på. Mina poäng blir därför 9.

Number 23



Helgen har vart filmrik. Hittills har vi sett fyra stycken-några bra och några mindre bra. Jag ska börja med denna film-number 23.
"Filmen handlar om Walter Sparrow som arbetar som djurfångare. Han lever ett ganska vanligt liv tillsammans med sin fru och son. En dag ger hans fru honom en bok som hon tycker att han ska läsa. Walter blir mer och mer besatt av boken och av siffran 23 och hävdar att boken handlar om honom själv."

Jag tyckte faktiskt att den här filmen var ganska bra. I olika recensinoer har den vart låga poäng, 2:or mest. Jag har ändrat min poängbedöming och kommer att ge poäng från 0-10 och denna film ger jag en 6.

Vin - Redfin

Redfin Shiraz Cabernet Sauvignon 2005 (nr 6832, 67:-

Detta vin var liksom det jag bloggade om senast, halvbra.
Sä här säger de på systembolaget:
Färg: Mörk, rödblå färg.
Doft: Mycket fruktig doft, inslag av fat, kryddor, björnbär, blåbär, lakrits och choklad.
Smak: Tydligt fruktig, eldig smak, inslag av fat, kryddor, björnbär, blåbär, lakrits, vanilj och choklad.
Användning: Serveras vid cirka 16°C till grillade rätter av gris eller till rätter av lamm- eller nötkött.
Jag ger betyget:


Sallad på Cornetto


När Cornetto (Västerås) bytte ägare passade de på att även göra lite roligare angående salladen. Nu får man välja själv ett visst antal ingredienser, precis som Kajen's kafé nere vid hamnen. Det var gott och jag vill rekommendera detta som ett bra lunchalternativ.

Pizzakassler



Ännu en gång jag har hitta ett gott recept från Arla. Jag har även, liksom många andra gånger ändrat och lagt till några ingredienser. De ingredienser jag använde till 4 portioner var:

1 bit kassler på ca 500 g
2 st förpackningar Kelda italiensk pastasås
2 st små lökar
10 skivor soltorkad tomat
1 näve cashewnötter
Oregano
(ingen ost)

Skiva kasslern och lägg den i en ugnsäker form. Skär lök i ringar och lägg i. Lägg sen i tomaterna och nötterna. Häll sist över såsen. Det blir säkert mycket godare med ost också men jag ville vara lite nyttigare, därför hoppade jag den!

Vin- Cacadu ridge


Cacadu Ridge Bin 4 Cabernet Sauvignon Petit Verdot (nr 2010), 59:-

Ännu ett provat vin. När jag har vart på vinprovning (som jag faktiskt snart ska) så kommer jag kanske att kunna berätta vad det är jag ser, luktar och smakar om alla viner jag provar. Nu kan jag bara konstatera att detta är ett halvbra vin. Jag har druckit godare men också druckit sämre. Sä här säger det på systembolaget:
Färg: Blåröd färg.
Doft: Tydligt fruktig, syltig doft med inslag av skogsbär, vanilj och lakrits.
Smak: Mycket fruktig, syltig smak med inslag av skogsbär, vanilj och lakrits.
Användning: Serveras vid cirka 16°C till grillade rätter av gris- eller lammkött.
Mitt betyg får bli:


Lakritsglass


Detta är en lakritsglass som verkligen smakar lakrits - Pepe!! Jag gillar den mycket. Det finns ju till och med hela lakritsbitar i den. Sååå gott!!

Favorit på ask


Jag har nu hittat min favorit bland färdiga färskostar. Creme bonjour med soltorkad tomat. Denna ost vill jag säga är ett måste på nästa ostbricka - och det gäller alla!! =)

Koskenlaskija - starkare smak


Jag har tidigare uppmärksammat denna goda ost från finska Valio. Tidigare gånger jag ätit denna ost har jag blivit bjuden hemma hos svärmor och svärfar och de har alltid haft den röda. Denna gång provades den svarta. Mmm säger jag bara. Mycket starkare smak och fortfarande himmelskt god.

Misstag med hjortronglassen =)


När jag gjorde hjortronglass för ett par dagar var det något som gick snett =)
För ett tag sen gjorde jag grapeglass från ett recept från Arla. Det blev hur bra som helst. Denna gång ville jag göra lite nyttigare och sätta i kesella också. Men det blev inte bra alls. Glassen blev inte god. Förmodligen skar sig hjortronen och kesellan. Prova inte det!!
Använd samma ingredienser som i receptet för grapeglass men byt ut grapefrukten mot hjortson så kommer det säkert att bli mycket gott!

Ost i sallad


Creme bonjour har kommit med en ny grej. Små ostbitar av färskost som man ska ha i sallad. Vi köpte den i fredags och det var faktiskt väldigt gott. Men det kostade, jag tror burken gick på ca 25:-. Min sambo tyckte att det var värt varenda krona.

fredag 10 augusti 2007

Gratisreklam=)

Jag vill göra lite reklam för mitt boxpass och lägga upp affischen jag kommer att sätta upp på stan, haha =)

torsdag 9 augusti 2007

Hälsosam lunch

Igår tog jag äntligen ett steg längre och gick in på:


Jag har sett förr att de har haft restaurangen vid N'joy men men... det har inte blivit av =(
På sportköket kan man äta en hälsosam lunch till ett bra pris som är lagad av en hälsosam kock. Så länge man inte äter för mycket behöver man inte vara orolig att man ska bli lite tjock =) Lokalerna var bra och de var handikappanpassade (en arbetsskada jag har eftersom jag lägger märke till det)



Varje dag finns det tre varma alternativ (en vegetarisk) att välja på som ingår i buffén, en soppa, alltid en dagens och en stor salladsbuffé med både marinerade och "neutrala" grönsaker.



Priset är 68:- för lunchbuffén och samma för dagens, soppan är billigare.
Jag skulle vilja tipsa alla västeråsare som har vägen förbi att äta lite hälsosamt!!
Restaurangen ligger vid Friskis och svettis.
Kolla även in deras hemsida

måndag 6 augusti 2007

tamarindsoppa med mandarinsorbét

Jag har förra veckan provat något himla konstigt. Tamarindsoppa med mandarinsorbét. Detta är smaker som vi svenskar inte är vana vid. Tamarind finns i olika former - en kaka med kärnor i och som pasta, till detta recept används pasta. Tamarind tror jag kommer från Thailand men jag misstänker även afrika. Du kan köpa i den "utländska butiken"

Här är i alla fall recept till 4 personer (minst)
Sorbét:
500 g mandarinpuré
400 g socker
5 dl vatten

Koka ihop alla ingredienserna, kör sedan i glassmaskin. (Jag hade ingen glassmaskin utan fryste in sorbén efter att ha kokat den i ca 10 minuter.)

Soppa:
400 g tamarind
200 g socker
3 dl vatten
1 msk limejuice

Värm ihop alla ingredienser. Sjud ca 15 minuter.

Severa soppan med sorbén.