måndag 6 augusti 2007

tamarindsoppa med mandarinsorbét

Jag har förra veckan provat något himla konstigt. Tamarindsoppa med mandarinsorbét. Detta är smaker som vi svenskar inte är vana vid. Tamarind finns i olika former - en kaka med kärnor i och som pasta, till detta recept används pasta. Tamarind tror jag kommer från Thailand men jag misstänker även afrika. Du kan köpa i den "utländska butiken"

Här är i alla fall recept till 4 personer (minst)
Sorbét:
500 g mandarinpuré
400 g socker
5 dl vatten

Koka ihop alla ingredienserna, kör sedan i glassmaskin. (Jag hade ingen glassmaskin utan fryste in sorbén efter att ha kokat den i ca 10 minuter.)

Soppa:
400 g tamarind
200 g socker
3 dl vatten
1 msk limejuice

Värm ihop alla ingredienser. Sjud ca 15 minuter.

Severa soppan med sorbén.

1 kommentar:

Anonym sa...

mina vänner säger att något är fel. jag provar att kommentera själv då!! =)